måndag 19 mars 2012

En vecka i Nederländerna

Bloggen har stått öde i drygt en vecka nu, vilket beror på att jag har tillbringat sju dagar i Holland som direkt följts av en helg med familjebesök här i England (och Skottland!).

Men, vi tar det från början. Förra fredagen flög alltså jag och Roman från Newcastle till Amsterdams flygplats Schiphol, varifrån vi sedan tog tåget upp till Groningen i nordligaste delen av Nederländerna, där vårt holländska gäng bor (Vi hade marginalerna på vår sida då vi hann med tåget med cirka 20 sekunders marginal, om vi missat det hade vi fått vänta en timme på nästa tåg). Resan tog två och en halv timme, och när vi kom fram mötte vi upp Koen (som vi också övernattade hos) och Daan och bjöds på traditionell holländsk mat hemma hos Anke i form av stamppot (potatismos blandat med någon sorts kål) med korv och sås, mycket gott efter en lång resa! Senare på kvällen bar det av ut i Groningens nattliv, där festen höll på till långt in på småtimmarna.

På väg mot Groningen...

Lördagen flöt förbi något lugnare, aningen beroende på kvällen innan, och det var denna dag som vi gjorde vår huvudsakliga sightseeing av Groningen, som har cirka 190,000 invånare (något större än Uppsala) och är en stor studentstad. Stadskärnan är gammal och mysig, och vi klättrade bl.a. upp för trapporna i Martinikyrkans torn och tog en cykeltur ut till Groningens universitetscampus, beläget i utkanten av staden. På kvällen blev det sedan än en gång en tur ut i natten, denna gång lite lugnare dock då vi skulle upp tidigt följande morgon.




Söndag morgon tog jag, Roman, Koen och Linda tåget ner till Amsterdam, där vi bokat in oss på en guidad rundtur genom de centrala delarna av staden. Amsterdam visade sig från sin bästa sida med strålande sol och varma vårvindar, och det är verkligen en oerhört vacker stad med alla kanaler, broar och gamla hus. Och cyklarna förstås, de är överallt i Holland. Framåt kvällningen var det dags för Roman att ta flyget tillbaka till England, Koen och Linda åkte hem till Groningen igen och jag checkade in på vandrarhemmet Flying Pig i centrala Amsterdam - ett billigt och bra alternativ, det enda negativa var att jag vaknade klockan fyra på morgonen av en högljudd snarkare, men det är väl charmen med att boka in sig i en 32-bäddssal... jag skulle ändå bara bo där en natt, så lite får man tåla!



Eftersom jag visste att jag skulle tillbringa fyra heldagar i Amsterdam från och med tisdag så beslöt jag mig för att se lite andra städer under måndagen, då jag hade en ledig dag mellan min weekend med gänget och skolutflykten. Jag tog tåget till Rotterdam, en timme söder om Amsterdam, och solen gassade när jag promenerade runt och spanade in de moderna skyskraporna vid floden Meuse. Efter några timmar hoppade jag på tåget norrut men klev denna gång av i Haag, landets administrativa huvudstad, 20 minuter nordväst om Rotterdam. Jag hann inte se särskilt mycket av staden, men Haag har precis som Rotterdam en modern skyline med spännande arkitektur. Detta är till stor del på grund av att båda städerna drabbades hårt under andra världskriget och därför inte har några framträdande gamla stadskärnor kvar, vilket dock sänker mysighetsfaktorn en aning. Framåt kvällningen tog jag tåget tillbaka till Amsterdam och mötte upp Glenn, Iain och Amy som jag delade lägenhet med under vår vistelse i staden.



Tisdag morgon drog den faktiska studietiden igång, där vi först fick en introduktion till Amsterdams stadsbyggnadshistoria och framtid innan vi med egna ögon fick se bl.a. det nya stadsbiblioteket och konserthuset, båda belägna i hamnen. Därefter kollade vi in det stora bygget av en ny pendeltågstunnel samt en utbyggnad av centralstationen. Det är mycket på gång i Amsterdam!




På onsdagen tog vi tunnelbanan ut till förorten Bijlmermeer (i vardagligt tal kort och gott Bijlmer) strax söder om Amsterdam. Bijlmer byggdes under 1960-talet i form av ett storskaligt bostadsområde med enorma höghuskomplex som ganska snart förvandlades mer eller mindre till slum. Den 4 oktober 1992 hamnade området i fokus för världens media när ett fraktflygplan kraschade in i en av höghuslängorna och dödade 43 personer (första bilden nedan visar minnesplatsen för olyckan). Detta blev något av ett startskott för en förnyelse av hela området, och många av de förfallna höghusen har idag rivits och ersatts med nya, mindre bostadshus i olika former och färger, medan de kvarvarande husen har fräschats upp både in- och utvändigt. 1996 stod Ajax nya hemmaplan Amsterdam Arena färdig i området, vilket lockade till sig fler företag och hjälpte till att förbättra Bijlmers dåliga rykte. Efter detta bar det av till det nya stadsutvecklingsområdet Zuidas, där vi besökte det lokala planeringskontoret (beläget inne i Amsterdam World Trade Center) och fick se modeller och planer för hur området kommer att utvecklas i framtiden.




Torsdagen bjöd på vackert väder, vilket passade bra då vi skulle besöka nya områden som växt fram i Amsterdams hamn på land som tidigare varit flodbotten. Nederländerna är, som namnet antyder, ett väldigt lågt beläget land där stora områden ligger under havsnivån, vilket skapat ett intressant samspel mellan holländarna och vattnet. Nya landområden skapas genom torrläggning och markutfyllnad, vilket är välbehövligt då landet är väldigt tätbefolkat. 



Veckan avslutades på fredagen med besök i gamla arbetarstadsdelen Spaarndammer, där staden under början av 1900-talet lät bygga nya fräscha lägenheter åt arbetarklassen. Man kan snällt sagt säga att det var lite skillnad i "arbetar-arkitekturen" då och nu när det gäller detaljrikedom och sinne för detaljer. Vid lunchtid var "skoltiden" slut, vilket innebar att vi hade en helt ledig eftermiddag eftersom jag inte flög tillbaka förrän sent på kvällen (mina brittiska rumskompisar flög tillbaka lördag eftermiddag), så vi tog spårvagnen ut till Van Gogh-museet. Självklart var det fotoförbud som gällde där, men det var väldigt intressant att se verken och fördjupa sig i livsödet hos en av de mest berömda konstnärerna som levt.



Veckan i Holland var riktigt bra, Amsterdam är en fantastisk stad som jag absolut kan tänka mig att återvända till. Jag gillar att cykeln och kollektivtrafiken tillåts ta väldigt stor plats i stadsbilden samt att man inte är rädd för att tillåta ny, modern arkitektur i samspel med det gamla. Även Groningen var en väldigt mysig stad och det var skitkul att träffa holländska gänget igen. Förhoppningsvis ses vi snart igen, kanske i Sverige nästa gång? Vi får se!

Och just ja, ni kanske sitter och funderar över den där skillnaden mellan Holland och Nederländerna? Svaret är att Nederländerna är det korrekta namnet för landet. Holland är namnet på den region (egentligen delad i två delar, Nordholland och Sydholland) i västra Nederländerna där bl.a. Amsterdam, Haag och Rotterdam ligger. Så nu vet ni. Men av ren lathet använder jag namnet lite inkorrekt i inlägget ovan.

Inga kommentarer: